Ontwerp kruispunt fietspad door Eikenplantsoen en Lokhorstlaan.

In de vorige Bezem werd gemeld dat het fietspad door het Eikenplantsoen eindelijk wordt aangelegd.

In dat artikel was ook een tekening opgenomen van het fietspad tussen het Vagantenpad en de Lokhorstlaan. Op die tekening staat aangegeven dat vlak voor de Lokhorstlaan het fietspad splits in twee takken. Dit in verband met een eenvoudige, rechtere, oversteek met de Lokhorstlaan. De oversteek was aangegeven met onderbroken strepen op de weg

Onlangs was er weer een informatieavond over dit fietspad en daar werd een heel andere oplossing getoond voor dit kruispunt (zie bijgaande tekening). Op de kruising met de Lokhorstlaan wordt een plateau aangelegd, met aan alle zijden een drempel, om het autoverkeer af te remmen. Hierdoor kunnen fietsers op een veilige manier het kruispunt oversteken. Maar de fietsers worden nu op het laatste stukje over de rijbaan van de Van Zijldreef geleid. Met name voor fietsers die rijden in de richting van het Eikenplantsoen maar voor automobilisten is dit gevaarlijk. Fietsers komen plotseling op de rijbaan en komen voor de automobilisten uit de dode hoek. De fietsers hoeven niet af te remmen en rijden met de dezelfde snelheid de rijbaan op.  Hoewel er een paar strepen zijn aangegeven op de tekening, zullen de fietsers meer uitwijken, vanwege hun soms hoge snelheid, en kunnen voor de auto’s terechtkomen.

Dezelfde situatie doet zich voor op het kruispunt Kennedylaan/Camminghalaan. Ook daar moeten de fietsers vanaf het fietspad de rijbaan op, over het laatste stukje voor het kruispunt. Dit wordt door velen als onveilig ervaren. Om dit te voorkomen dienen de fietsers bij die manoeuvre beter beschermd te worden. Dit kan door ervoor te zorgen dat ze niet verder de rijbaan op kunnen dan de aangegeven strepen. Om dit te realiseren zou de rijbaan ter plaatse versmald moeten worden en er in plaats van de strepen een smalle verhoging moet komen. Deze versmalling zou iets breder moeten worden dan de aangegeven strepen. Hierdoor kunnen fietsers en auto’s niet met elkaar in contact komen. Plaatselijk wordt hier dus éénrichtingsverkeer voor motorvoertuigen ingevoerd. Dit moet uiteraard duidelijk met borden worden aangegeven.

Als alternatief voor deze oplossing kan er ook voor gekozen worden door de situatie te laten zoals die nu is. De fietsers moeten dan een beetje schuin oversteken. Dit past bij het karakter van het kruispunt. Deze kruising heeft alle kenmerken van een zogenaamde “shared space”.     Deze kenmerken zijn:

  • Verhoging van het kruispunt.
  • Een andere kleur de verharding.
  • Voetgangers, fietsers en auto’s maken er gezamenlijk gebruik. Van.
  • Het is een kruising tussen gelijkwaardige wegen (30 km/h-wegen).
  • Het ontbreken van belijning

Een dergelijk kruispunt is met opzet onduidelijk, waardoor men langzaam gaat rijden en goed op elkaar moet letten bij het oversteken. Op dergelijke kruispunten is het goed mogelijk om enigszins schuin over te steken. Voordelen van deze oplossing zijn de grotere veiligheid, eenvoudigheid en de lagere kosten.

De wijkvereniging heeft deze suggesties voor verbeteringen kenbaar gemaakt aan de gemeente. Op basis van alle reacties van inwoners en de wijkvereniging, maakt de gemeente het definitieve ontwerp.