Concept Mobiliteitsplan 2025-2034 gereed

Onlangs heeft de gemeente het concept Mobiliteitsplan 2025-2034 gepresenteerd. Dit is de opvolger van het verkeersbeleidsplan 2015-2024.

In dit Mobiliteitsplan worden de kaders aangegeven voor de inrichting en het functioneren van het mobiliteitsnet, zoals voetpaden, straten, fietspaden en pleinen. De uitgangspunten hierbij zijn de leidende principes per mobiliteitsdeelnemer zoals voetganger, fietser, OV-reiziger, automobilist en vrachtvervoerder. Ook voor voorzieningen als openbaar vervoer, parkeren en laadmogelijkheden voor elektrische auto’s wordt het toekomstbeeld geschetst.

Het is de bedoeling dat bij uitvoeren van projecten, zoals woningbouw, herinrichtingen van wijken en straten, aanleg van wegen en fietspaden, rekening wordt gehouden met de kaders en de toekomstbeelden uit dit Mobiliteitsplan. In het plan worden kaarten gepresenteerd met bestaande en nieuw aan te leggen routes voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. De routes voor voetgangers en fietsers worden verdeeld naar hoofdroutes, lokale routes en recreatieve routes. Voor het autoverkeer worden de verschillende functies van de wegen aangeduid zoals gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen, verdeeld naar wegen met 30 km/h, 60 km/h en 80 km/h. Uitgangspunt daarbij is dat alle wegen binnen de bebouwde kom 30 km/h moeten worden.

Voor onze wijk is het belangrijk dat ook op de Van Zijldreef, waar nu 50 km/h mag worden verreden, in de toekomst nog maar 30 km/h mag worden gereden. Daarvoor zal wel een beperkte herinrichting van de weg moeten plaatsvinden. Onduidelijk is nog wanneer dat gebeurt.   Andre belangrijke projecten zijn:

  • De herinrichting van de Traverse met de aanleg van een doorfietsroute op de parallelweg. Dit zal binnen enkele jaren plaatsvinden. Ook zal de maximumsnelheid op de Traverse 30 km/h worden en wordt de Maatschapslaan direct aangesloten op de Traverse.
  • De aanleg van een rotonde op het kruispunt Van Zijldreef/Provinciale weg. Dit zal volgend jaar plaatsvinden.
  • De aanleg van een nieuwe fietsbrug over de A12, waar je met de fiets overheen kan fietsen. Hiervoor is al een ontwerp gereed. De uitvoering zal de komende jaren gebeuren.

In verband met de woningbouw in het stationsgebied zal de Regulierenring worden aangesloten op de Provinciale weg. De Runnenburg wordt omgebouwd tot fietsstraat en in de stationsomgeving zal parkeerregulering worden ingevoerd. Afhankelijk van de effecten daarvan zal worden bekeken of dit ook voor de aangrenzende wijken zal gebeuren. Een en ander is ook afhankelijk van het aantal parkeerplaatsen die in dat gebied worden gepland en het parkeergedrag van bewoners en bezoekers. Van belang is ook dat er een onderzoek wordt ingesteld naar het instellen van zones waar de luchtkwaliteit en de geluidshinder worden verbeterd.

Tenslotte worden burgers en organisaties uitgedaagd om met experimenten te komen in hun wijk of buurt om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren.

Het plan is in te zien op de website van de gemeente en men kan hun zienswijze daarop voor 18 oktober toesturen naar de gemeente.           De  wijkvereniging  gaat een zienswijze  op dit plan indienen. In de volgende Bezem (februari 2026) zal daarover gerapporteerd worden.