Wijkverenigingen zijn kritisch over Mobiliteitsvisie Traverse

Op 22 juni heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie voor de Traverse (Provinciale weg) aangenomen. Maar ook is een groot aantal kritische vragen gesteld over zowel de inhoud van de visie als het proces van totstandkoming daarvan. Ook de klankbordgroep (KBG)[1] waarin de wijkverenigingen vertegenwoordigd waren en die bij de totstandkoming van de visie betrokken was, is daarover niet tevreden.

Het doel van de visie is om een toetsingskader op te stellen voor de herinrichting van de gehele Traverse. Dit naar aanleiding van een voorstel van de provincie uit 2021 om langs de Traverse een snelfietsroute (later om politieke redenen omgetoverd in doorfietsroute) aan te leggen. De wijkverenigingen voorzagen dat door de aanleg van de doorfietsroute (DFR) de bestaande onveiligheid nog meer zou toenemen. De gemeenteraad heeft daarop besloten om eerst een visie te ontwikkelen voor de hele Traverse. Op basis van die visie zzou worden bekeken of en zo ja hoe een doorfietsroute daarin zou passen.

In de visie worden de uitgangspunten, randvoorwaarden en doelstellingen genoemd voor de toekomstige inrichting van de Traverse door Bunnik. Ook is er een verbeelding(schets) gemaakt van hoe de Traverse er dan uit gaat zien. In figuur 1 is een verbeelding gegeven van het dwarsprofiel tussen de Van Zijldreef en de Julianalaan.

page40image62558480
page40image62558688

Figuur 1: Mogelijk dwarsprofiel toekomstige Traverse.

page49image62459552

Figuur 2: Mogelijke vormgeving kruispunt De Gaarde/Huib van de Vechtlaa

Belangrijk is de keuze voor een doorfietsroute in de vorm van een fietsstraat van 4,8 m. aan de noordzijde van de Traverse, een versmalling van de rijbaan tot 5,8 m. en een fietspad van 2 m. breed in plaats van de huidige parallelweg aan de zuidzijde. Daartussen is een groenstrook van respectievelijk 2,7 m. en 2,2 m. Deze afmetingen zijn afhankelijk van de beschikbare breedte van de openbare ruimte. Figuur 2 is een verbeelding van het kruispunt met de Gaarde.

De in de visie genoemde doelstellingen zijn goed, maar de uitwerking die gekozen is in de vorm van het gekozen dwarsprofiel en van de kruispuntoplossingen, is niet goed onderbouwd en lijkt sterk op het ontwerp van de provincie uit 2021. Deze werd toen door de gemeenteraad afgewezen vanwege de onveiligheid en slechte oversteekbaarheid hiervan. Deze situatie is ontstaan omdat de opdracht voor het uitvoerende bureau was om een visie op te stellen waarin de DFR past. Terwijl de doelstelling van de gemeenteraad was om een visie op te stellen, los van een eventuele doorfietsroute. Op basis van die visie zou worden nagegaan of een DFR daarin wel zou passen.

In de artikelen die in vorige Bezems over de Mobiliteitsvisie zijn verschenen, zijn wij steeds kritisch geweest over de gekozen dwarsprofielen en over de mogelijkheden voor zowel de KBG als de inwoners van Bunnik om hun ideeën in te brengen en de terugkoppeling daarvan. Er was te weinig tijd om argumenten uit te wisselen en om gezamenlijk met de gemeente tot een optimale visie te komen. Met name de rol en bevoegdheden van KBG waren vooraf niet duidelijk aangegeven. Ook was er geen helder beeld van het gewenste eindresultaat geschetst en waren het doel en de reikwijdte van de visie niet voldoende gedefinieerd. De voorstellen die leden van de KBG deden werden te weinig bediscussieerd in de KBG en veelal niet gehonoreerd zonder overtuigende argumentatie.

Het resultaat hiervan is dat de KBG niet tevreden is met de visie die door de raad is aangenomen. Maar ook de raad was, in haar vergadering van 22 juni, kritisch over het eindproduct en deelt de zorgen van de KBG. Dit betreft bijvoorbeeld de volgende punten:

  • De visie gaat slechts over een deel van de Traverse;
  • Het is onduidelijk hoe het nu verder gaat met de visie;
  • Er is onvoldoende rekening gehouden met de inbreng van zowel KBG als inwoners;
  • De combinatie van doorfietsroute en toekomstige functie van de Traverse, namelijk een wijkontsluitingsweg zonder doorgaand verkeer, is problematisch;
  • Het parkeerprobleem voor de aanwonenden is niet opgelost, want op de doorfietsroute mag niet worden geparkeerd;
  • Er zijn betere alternatieven voor een doorfietsroute door het dorp;
  • De leefbaarheid en veiligheid worden onvoldoende verbeterd bij uitvoering van de visie;
  • Bij de uitwerking van de visie moet nog een groot aantal zaken aangepast worden;
  • Er bestaat onduidelijkheid of de snelheid voor de auto’s naar 30 km/h gaat, zoals in het Verkeersbeleidsplan uit 2015 is aangegeven.

Onderdeel van de besluitvorming in de raad was ook het besluit om een subsidie aan te vragen voor de eerste fase van de uitwerking, namelijk het ontwerp en de aanleg van de doorfietsroute. Bij toekenning daarvan wordt een ontwerp uitgewerkt en wordt vervolgens de DFR aangelegd. Bovendien wordt een gefaseerd uitvoeringsprogramma opgesteld voor de hele Traverse gebaseerd op de visie. Het probleem is echter dat er de komende jaren geen budget beschikbaar zal zijn om dat programma uit te voeren. Voorlopig komt er alleen een DFR. Maar dat is nu precies waar de wijkverenigingen problemen mee hadden toen het plan van de provincie in 2021 werd voorgelegd. We zijn dus weer terug bij af zou je kunnen zeggen. Het enige verschil is wel dat er nu een visie is waaraan het ontwerp van de doorfietsroute zal worden getoetst door de gemeenteraad. En als het definitieve ontwerp van de doorfietsroute onvoldoende voldoet aan de doelstellingen uit de visie, dan behoudt de raad zich het recht voor om alsnog het ontwerp af te keuren.

Ook over de participatie was gemeenteraad kritisch. Daarom is door de raad verzocht een evaluatie uit te voeren van de participatie bij het opstellen van de visie. Daarvoor hebben de inwoners en de KBG de mogelijkheid gekregen om een enquête hierover in te vullen. Bovendien is er binnenkort een gesprek tussen de KBG en de wethouder over de participatie. De evaluatie zal als basis worden gehanteerd voor een participatieplan dat gehanteerd wordt bij het ontwerp van de DFR. De raad heeft erop aangedrongen dat de KBG ook hierbij weer betrokken wordt. De wijkverenigingen nemen daaraan weer deel onder de voorwaarde dat de participatie verloopt zoals in het participatieplan wordt afgesproken.

[1]) Deze bestond uit vertegenwoordigers van alle wijken, belangenorganisaties zoals Fietsersbond, Voetgangersbeweging, ondernemersvereniging, Veilig Verkeer Nederland, Politie, Bunnik Samen, Adviesdienst Sociaal Domein en Politie.